Företag idag är i stor utsträckning i behov av att hitta nya sätt att förklara och förenkla sin kommunikation.
Innehåll som är svårt att förstå och tidskrävande att ta till sig får inte längre plats i våra mottagares ’attention span’ och därför behöver kommunikationen förnyas och presenteras på ett mer tillgängligt sätt.
Med en informationsfilm kan alla aspekter av innehållet anpassas in i minsta detalj – så att varje enskilt element kan kommunicera ditt budskap.
Detta hjälper dig att förklara vad du gör, hur du löser ett problem, på ett optimalt sätt.
En informationsfilm är en film, antingen animerad eller filmad, där man på kortast möjliga tid och på det mest effektiva sättet ämnar förmedla information och förklara idéer, produkter, tjänster eller dylikt.
Varför informationsfilm?
Internet används som sökmotor, handelsplats, kunskapsbank, för arbete, nöje och social gemenskap – detta är bakgrunden till varför rörligt innehåll har blivit ett viktigt och kraftfullt verktyg. Nedan följer trender och statistik:
- 81 % av företagen använder film som marknadsföringsverktyg – upp från 63% från det senaste året. (Hubspot)
- Tittare minns 95 % av innehållet när de tittar på det i en film, jämfört med 10 % när de läser det i text. (Insivia)
- Film ökar den organiska söktrafiken på en webbplats med 157 %. (Conversion XL)
- En webbplats är 53 gånger mer benägen att hamna på Google’s förstasida om den innehåller film. (Insivia)
- 85 % av konsumenterna vill se mer filminnehåll från varumärken. (Hubspot)
- 52 % av marknadsförarna säger att film är den typ av innehåll som har den bästa avkastningen. (Hubspot)
- 83 % av marknadsförarna skulle öka sitt användande av film som strategi om det inte fanns några hinder som tid, resurser och budget. (Buffer)
Naturkompaniet
Det här är en film för att uppmärksamma Naturbonusen som Naturkompaniet årligen delar ut till natur- och miljövårdsprojekt.
Normet
Med en realistisk 3D-animation hjälpte vi Normet att kommunicera sina produkter som används i tunnelborrmaskiner.
Finfa
Tillsammans med Finfa har vi tagit fram ett nytt sätt att kommunicera förköpsinformation på. På ett enkelt och engagerade sätt går vi igenom vad som ingår i de kollektivavtalade försäkringarna.
Vi plockar ut essensen av det ni vill kommunicera och paketerar det på ett lättbegripligt och tilltalande sätt. Utöver animation, illustration och manus lägger vi därför mycket tid och resurser på att förstå exakt vad det är ni vill förmedla. Det är ett digert grundarbete. Men vi nöjer oss aldrig med något annat.
Utvalda produktioner
Animerad informationsfilm
Animerad informationsfilm som förklaringsredskap har ökat enormt under de senaste åren i Sverige och är ett ypperligt sätt att förklara en idé, produkt eller tjänst.
För att ta sig igenom bruset och nå ut med sitt budskap så behöver vi engagera mottagaren – Det hjälper vi på Explainer er med.