Net Insight arbetar inom en tekniskt komplex bransch med en ny typ av lösning för nätverkssynkronisering. Men vad innebär nätverkssynkronisering egentligen? Det var precis vad de behövde förklara med filmer, och då vände de sig till Explainer.
Resultatet blev två videor:
- En längre film i intervjustil om synkronisering inom telekom.
- En kort animerad video om Net Insights lösning Zyntai.
Filmerna används bland annat på företagets hemsida, sociala medier, intranät, kontorets reception och på mässor.
”Explainer fångade vårt varumärke och den futuristiska känslan vi var ute efter.”
Christoffer Ramm, Strategic Product Marketing på Net Insight

Christoffer Ramm jobbar med Strategic Product Marketing på Net Insight.
”Vi arbetar med lösningar som är tekniskt komplicerade och ganska nichade, vilket gör att det kan vara svårt att få fram budskapen för en bredare publik.”
”Explainer visade tidigt att de kan hjälpa till att strukturera, förklara och visualisera svåra saker på ett lättförståeligt sätt”, berättar Christoffer Ramm.
En tydlig process från start till mål
För Christoffer var det en trygghet att arbeta med Explainer:
”De var tydliga med vad olika typer av produktioner och delar kostar, hur lång tid de tar, och förhöll sig väl till vad vi tillsammans kommit överens om.”
Han beskriver processen som transparent och givande:
”När vi gav feedback så var Explainer lyhörda, samtidigt som de också kunde pusha tillbaka om det var saker de inte höll med om. Vi hade en öppen och konstruktiv dialog, vilket jag tycker märks i slutresultatet.”
Han ger ett exempel:
”Det fanns en idé runt en specifik animering som jag trodde skulle uppfattas som flummig, men som visade sig fungera väldigt bra.”
Filmer som engagerar både experter och andra intressenter
Christoffer berättar att han var spänd på hur den animerade filmen skulle bli, och att han är ”helnöjd” – inte minst med att narrativet i filmen hamnade på en bra nivå:
”Även den som inte är teknisk expert på området förstår budskapet, och för en insatt person är det fortfarande en väldigt bra introduktion.”
Varumärkesriktig och långlivad kommunikation
Christoffer ser även ett stort värde i att kunna återanvända videorna och materialet från dessa – som att skapa kortversioner av intervjuerna och använda stillbilder i annat säljmaterial.
Filmerna har även bidragit till att stärka företagets grafiska profil:
”Explainer fångade vårt varumärke och den futuristiska känslan vi var ute efter, utan att för den delen bli för dystopisk eller nördig.”
”Jag har bara bra saker att säga om Explainer och vårt samarbete”, säger Christoffer. ”Jag är supernöjd.”