När Svensk Byggtjänst behövde förklara sina produkter på ett tydligare och mer enhetligt sätt, vände de sig till Explainer. Resultatet? En serie informationsfilmer som inte bara förenklade budskapet för deras kunder – utan även stärkte förståelsen internt.
Lina Harbom-Hedberg och Linda Ericsson är marknadsansvariga på Svensk Byggtjänst för två affärsområden, Kunskap respektive Teknik.
År 2022 ville de ta ett nytt grepp kring sin marknadsföring och förklara vad företaget gör och hur deras kunskapsmaterial för byggindustrin fungerar.
”För första gången upplevde vi att vi lyckades presentera det vi gör på ett enkelt sätt.”
Lina Harbom-Hedberg, marknadsansvarig för Kunskap, Svensk Byggtjänst

Från spretigt till enhetligt
Linda Ericsson förklarar att deras marknadsföring tidigare varit spretig:
”Många anställda tyckte att det var krångligt och komplext att förklara vad vi gör, men infofilmerna från Explainer har verkligen hjälpt oss. För första gången upplevde vi att vi lyckades presentera det vi gör på ett enkelt sätt”, säger säger hon.
Lina Harbom-Hedberg instämmer:
”Med filmerna så får vi en enhetlig kommunikation och alla i bolaget förstår vårt erbjudande bättre.”
”Filmerna fungerar lika bra för att introducera kunder som för att internt förklara vad vi erbjuder.”
Linda Ericsson, marknadsansvarig för Teknik, Svensk Byggtjänst

Filmer som används av hela företaget
De lyfter fram att filmerna inte bara används för extern marknadsföring (sociala medier, hemsidan, mässor och nyhetsbrev) utan att de även anammats av andra avdelningar internt:
”Det roligaste är att filmerna inte bara blev ett marknadsföringsverktyg utan något som hela bolaget använder”, säger Lina Harbom-Hedberg.
Linda Ericsson berättar att filmerna har ett större användningsområde än de tänkte sig:
”Filmerna fungerar lika bra för att introducera kunder som för att internt förklara vad vi erbjuder.”
Explainer står för trygghet
Lina Harbom-Hedberg säger att ordet ”trygghet” summerar arbetet med Explainer:
”Jag vet att vi kommer att få en bra leverans även om jag själv inte har en tydlig bild av slutresultatet. Explainer är snabba på att greppa koncept och produkter. Efter så många filmer kan vi lita på processen – den är tydlig och smidig, vilket gör det enkelt att producera fler.”
Linda Ericsson instämmer:
”Explainer är trygga, professionella, effektiva och snabba.”